Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De kans dat je, mede onder druk van de wederhelft, op zoek moet gaan naar een SUV is anno 2019 niet gering. Maar dan mag het best nog wat sportief zijn ook. Daar komt Hyundai nu aan tegemoet met de Tucson N-Line.

Het N-Line-gamma is uiteraard afgeleid van het volwaardige en sportieve Hyundai N-gamma. Dat telt momenteel modellen als de i30 Hatchback N en i30 Fastback N, maar zal binnenkort de toevoeging krijgen van een volwaardige Tucson N. SUVs en sportieve modellen gaan intussen hand in hand. Ook al blijft het in de eerste plaats contra-intuïtief om een auto eerst inherent minder sportief te maken, om ’em dan weer ‘sportiever’ te maken.

2019_hyundai_tucson_nline_09

2019_hyundai_tucson_nline_162019_hyundai_tucson_nline_162019_hyundai_tucson_nline_01

Los daarvan staat de techniek de dag van vandaag een stuk verder dan vroeger het geval was, en gaat het in de eerste plaats om de beleving en de intentie, beter dan echte rondetijden. Het N-Line-gamma is overigens meer dan alleen wat visuele opsmuk en komt ook met nieuwe onderdelen die de rijdynamiek ook daadwerkelijk moeten verbeteren. Zo ligt de ophanging iets lager en zijn de veren voor- en achteraan respectievelijk 5% en 8% stijver. Maar ook de elektrische stuurbekrachtiging werd herzien met een specifieke motor op de stuurkolom voor een iets directer en meer lineair stuurgevoel.

2019_hyundai_tucson_nline_12

2019_hyundai_tucson_nline_152019_hyundai_tucson_nline_112019_hyundai_tucson_nline_11

In het interieur vinden we dan weer specifieke N-sportstoelen in leer en suède met grotere bolsters voor meer zijdelingse steun en rode stiknaden op het stuurwiel en de stoelen. De N-Line-afwerking omvat ook lichtmetalen pedalen en een met leer beklede versnellingspook met rode accenten.

2019_hyundai_tucson_nline_08

2019_hyundai_tucson_nline_032019_hyundai_tucson_nline_172019_hyundai_tucson_nline_13

De Tucson N-Line zal beschikbaar zijn met een nieuwe 1.6 CRDi diesel van 136 pk en de reeds bestaande en 185 pk sterke 2.0 CRDi diesel. Beiden krijgen ze de steun van een 48 volt milde hybridesysteem. De technologie maakt gebruik van een lithium-ionpolymeerbatterij van 0,44 kWh en 48 volt, een Mild Hybride Starter Generator (MHSG), een LDC-omvormer (Low Voltage DC/DC of laagspanningsgelijkstroom/gelijkstroom) en een omvormer. Wie liever benzine rijdt is verplicht te kiezen voor de 177 pk sterke 1.6-liter T-GDi. Belgische (vanaf)prijzen zijn er momenteel nog niet.