Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het beste van vroeger en nu gecombineerd tot de ultieme Ferrari-circuitracer. Dat is de P80/C.

Wie trouwe klant is bij Ferrari komt in aanmerking om zijn eigen, unieke Ferrari te ‘mogen’ creëren. De laatste in de rij is deze P80/C. Voor het eerst is deze gebaseerd op een Ferrari-circuitracer, beter dan een straatmodel. Als technische basis werd gekozen voor de 488 GT3, maar het koetswerk is volledig nieuw. Van idee tot resultaat nam het project maar liefst vier jaar in beslag.

2019_ferrari_p80c_02

2019_ferrari_p80c_082019_ferrari_p80c_122019_ferrari_p80c_06

2019_ferrari_p80c_03

De bezieler van het project gaf Ferrari’s designhuis, onder leiding van Flavio Manzoni, de opdracht een modern prototype te creëren dat zich rijkelijk moest laten inspireren door klassieke Ferrari-racers zoals de 330 P3 en P4 en de Dino 206 S. Omdat de P80/C geen rekening hoeft te houden met racekampioenschappen en bijhorende regelgeving, kon Manzoni, samen de ingenieurs, alle registers opentrekken.

2019_ferrari_p80c_01

2019_ferrari_p80c_052019_ferrari_p80c_04

Onder het indrukwekkend carbon koetswerk zit het standaard 488 GT3-chassis, inclusief 3,9-liter twin-turbo V8, dat voor het eerst over zijn volledig potentieel beschikt. Hoeveel pk de achtcilinder nu juist produceert wil Maranello echter niet zeggen. Maar verwacht ruimschoots meer dan 700 pk.

2019_ferrari_p80c_09

2019_ferrari_p80c_112019_ferrari_p80c_132019_ferrari_p80c_14

Behalve het exterieur kreeg ook het interieur een kleine makeover. Maar aangezien een typische racer al over een redelijk gestript interieur beschikt, zijn de verschillen eerder beperkt. Grootste blikvanger zijn de lichtblauwe Alcantara-kuipstoelen die opnieuw een knipoog zijn naar de Ferrari-prototypes van weleer. Hoeveel de conversie precies gekost heeft blijft een goed bewaard geheim.