Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Naast de coupé en cabriolet lanceert M GmbH nu ook de vierdeursversie van zijn M8. En die ziet er best gelikt uit.

Of 2019 het jaar is van de (voornamelijk Duitse) hoogperformante vierdeurscoupé weten we niet, maar de liefhebbers hebben in ieder geval keuze te over. Want naast Audi’s RS7, Mercedes-AMG’s GT 63(S) 4-door (rijtest) en Porsche’s Panamera Turbo S (e-hybrid), heeft nu ook BMW zijn antwoord in de vorm van de M8 Gran Coupé – al dan niet met optioneel Competition Package. De M8 Gran Coupé ziet zijn wielbasis met 200 mm groeien tegenover de coupé, goed voor twee extra deuren en een wat meer ruime achterbank met twee individuele stoelen.

2019_bmw_m8_grancoupe_competition_02

2019_bmw_m8_grancoupe_competition_042019_bmw_m8_grancoupe_competition_07

Tot 305 km/h

Onderhuids erft de vierzitter uiteraard alle techniek van de reguliere M8 coupé en M8 Cabriolet. Zijnde een 4,4-liter twin-turbo V8 met standaard (uitschakelbare) vierwielaandrijving en een piekvermogen van minimum 600 en maximum 625 pk voor wie het Competition Pack aanvinkt. Beide versies beschikken telkens over 750 Nm koppel tussen 1.800 en 5.600 tpm en komen met een snelle 8-trapsautomaat koppelomvormer die zijn schakelgedrag aanpast aan de omstandigheden en/of gekozen rijmodus.

2019_bmw_m8_grancoupe_competition_06

2019_bmw_m8_grancoupe_competition_012019_bmw_m8_grancoupe_competition_05

Daarmee sprint de 2 ton zware limo in nauwelijks 3,3/3,2 s naar de 100 km/h, in 11,2/11 s naar de 200 km/h en naar een begrensde topsnelheid van 250 km/h – tenzij je voor het optionele Driver’s Pack kiest, waardoor de topsnelheid verder oploopt naar 305 km/h.

2019_bmw_m8_grancoupe_competition_10

Net zoals de conceptversie

Zoals dat tegenwoordig gaat komt er naast het productiemodel ook een heuse ‘First Edition’, gelimiteerd op 400 exemplaren wereldwijd. Deze komt, net als de illustere conceptversie, in een bijzonder groen kleurtje genaamd ‘Aurora Diamond Green’ met goud/bronzen accenten en een Taruma Brown Merino vollederen interieur. Eentje voor de echte M-fanaten zeg maar. Al valt er absoluut ook iets te zeggen van de paarse lanceringskleur ‘Ametrin Metallic’ die, zeker in combinatie met het wit lederen interieur, de M8 Gran Coupé het nodige cachet geeft.

2019_bmw_m8_grancoupe_competition_08

2019_bmw_m8_grancoupe_competition_092019_bmw_m8_grancoupe_competition_03

Iedere M8 Gran Coupé komt standaard met een uitgebreide lijst van gadgets zoals laserlichten, M-sportstoelen met verlichte logo’s en geïntegreerde hoofdsteunen (voor- en achteraan), head-up display, uitgebreid infotainmentsysteem, verschillende rijmodi (Road, Sport, Track en Individual – inclusief twee direct programmeerbare knoppen op het stuur) en een opvallend brake-by-wire-remsysteem met twee verschillende standen. De lancering van de M8 Gran Coupé is voorzien voor het aanstaande Salon van Los Angeles, met de eerste leveringen in april 2020.