Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

‘Een elegante krachtpatser’, aldus Mercedes. We beg to differ.

Je vraagt je af voor wie dit soort monsters nu juist bedoeld zijn, maar klaarblijkelijk is er nog steeds een markt voor. Na BMW met zijn X6 M, Audi met zijn RS Q8 en Porsche met zijn Cayenne Coupé sluit nu ook Mercedes (opnieuw) aan met geheel herziene GLE 63 4Matic+ Coupé – al dan niet in extra krachtige S-versie.

2020_mercedes_amg_gle63_S_4matic_coupe_03

2020_mercedes_amg_gle63_S_4matic_coupe_082020_mercedes_amg_gle63_S_4matic_coupe_022020_mercedes_amg_gle63_S_4matic_coupe_07

Standaard krijgt de GLE 63 Coupé een 571 pk en 750 Nm sterke versie van AMG’s 4,0-liter bi-turbo V8. Optioneel wordt dat zelfs 612 pk en 850 Nm koppel. Kracht die telkens standaard over die vier wielen verdeeld wordt en daarbij hulp krijgt van een 9-trapsautomaat met dubbele koppeling.

2020_mercedes_amg_gle63_S_4matic_coupe_06

2020_mercedes_amg_gle63_S_4matic_coupe_012020_mercedes_amg_gle63_S_4matic_coupe_12

Daarmee knalt het bescheiden tuinhuis op wielen in 4 s/3,8 s naar de 100 km/h en naar een (al dan niet) onbegrensde topsnelheid van 280 km/h. Standaard blijft de snelste GLE ooit hangen bij 250 km/h.

2020_mercedes_amg_gle63_S_4matic_coupe_09

2020_mercedes_amg_gle63_S_4matic_coupe_042020_mercedes_amg_gle63_S_4matic_coupe_132020_mercedes_amg_gle63_S_4matic_coupe_10

Speciaal voor wie toch last zou krijgen van zijn geweten monteerde Mercedes zijn 48 V sterke EQ Boost-techniek (goed voor 22 pk extra), net als een geïntegreerde startdynamo en cilinderuitschakeling, waardoor de gemiddelde CO2-uitstoot beperkt blijft tot 262 – 263 g/km (NEDC). We geven het maar mee. Belgische prijzen zijn er voorlopig niet. Maar verwacht je aan een bedrag dat comfortabel boven de 100.000 euro zit.

MEER LEZEN

Krijgt de C63 AMG een viercilinder?

Eerste Test: Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+

AMG kiest vanaf 2021 voor hybride vierwielaandrijvers