Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Vanuit het McLaren Technology Centre (MCT) in thuisbasis Woking heeft McLaren de 765LT aan pers en publiek voorgesteld. Deze werd 80 kg lichter en 45 pk sterker maar zet vooral in op extra rijsensaties. Iets wat de standaard 720S wel gebruiken kon…

Minder gewicht en zo mogelijk nog meer vermogen. Het zijn twee zaken die de reguliere 720S niet noodzakelijk nodig had. De quasi volledig uit carbon opgetrokken supercar is immers al behoorlijk licht en met 720 pk het snelste wat we ooit gereden hebben. Vooral dan in de hogere versnellingen waar de tweezitter pas al dat vermogen via de achterwielen naar het asfalt getransfereerd krijgt.

2020_mclaren_765lt_coupe_07

2020_mclaren_765lt_coupe_202020_mclaren_765lt_coupe_012020_mclaren_765lt_coupe_22

Maar zoals gewoonlijk ligt er meer op tafel. Zoals zijn naam reeds doet vermoeden stijgt het vermogen van de 4,0-liter twin-turbo V8 van 720 pk naar 765 pk, terwijl het (droog)gewicht verder is gezakt tot minimaal 1.229 kg. Of toch voor wie alle carbon en andere lichtgewichtopties aanvinkt.

2020_mclaren_765lt_coupe_10

2020_mclaren_765lt_coupe_152020_mclaren_765lt_coupe_16

Wat dat betreft zijn we wel benieuwd naar hoeveel lichter een standaard 765LT juist is tegenover een dito 720S. De optielijst is immers bijzonder lang. Al komt iedere 765LT gelukkig standaard met dunner glas, een volledig titanium uitlaat (met specifieke 4-delige uitlaatmonden), carbon kuipstoelen, een opvallend transparant paneel voor de normaliter verborgen motorruimte en unieke carbon bumpers en zijschorten.

2020_mclaren_765lt_coupe_14

2020_mclaren_765lt_coupe_172020_mclaren_765lt_coupe_18

Vooraan ligt de LT-versie ook nog eens 5 mm lager, terwijl de spoorbreedte zowel voor- als achteraan is toegenomen met 6 mm. De Longtail is trouwens ook fysiek 57 mm langer geworden. Maar net als bij de 600LT is dat vanwege langer bumperwerk (48 mm voor, 9 mm achter), waar dat bij de originele 675LT nog in de wielbasis verrekent zat.

2020_mclaren_765lt_coupe_08

2020_mclaren_765lt_coupe_132020_mclaren_765lt_coupe_092020_mclaren_765lt_coupe_11

McLaren voorziet een gelimiteerde productie van 765 exemplaren die voor het eerst ook individueel genummerd zullen zijn. Of er ook een Spider-versie volgt wil het voorlopig niet kwijt. Maar na de 675LT Spider en 600LT Spider lijkt dat de evidentie zelve…

MEER LEZEN

Rijtest: McLaren 720S

Op is Op: McLaren 720S ‘Spa 68’

Officieel: McLaren 720S Spider

Extraatje: