Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Na de Icon, een compacte elektrische bestelwagen, komt de Californische Alpha Motor Company nu met een 4,18 m lange en slechts 1,45 m hoge tweezitter die de harten geheid sneller zal doen slaan.

De tijd dat elektrische wagens als futuristisch bestempeld werden, lijkt nog slechts een vage herinnering. EV’s duiken steeds vaker op in het straatbeeld en hebben zich gaandeweg vermengd tussen de auto’s met traditionele verbrandingsmotoren. Honda deed daar met zijn elektrische E nog een schepje bovenop door retrolooks met een emissievrije aandrijflijn te combineren, om zo het heden nog feller met het verleden te verenigen. En precies daar borduurt de Alpha Motor Corporation nu op voort met de verleidelijke Ace Coupé.

Retro

De Amerikaanse Alpha Motor Corporation brengt met de Ace Coupé een briljante retro-EV op de markt, in een tijd waarin brede wielkassen quasi helemaal uit het straatbeeld verbannen zijn. En dat kunnen we bij DRIVR alleen maar toejuichen. Want naast de spoorverbreders die de compacte coupé een stoere look bezorgen, brengt Alpha ook de zogeheten Kammtail terug, genoemd naar de gelijknamige aerodynamica-expert Wunibald Kamm die het ontwerp introduceerde in de jaren ’30.

De aflopende daklijn met abrupte stop vermindert de zogenoemde drag. Iets wat we onder meer eerder zagen op de Ferrari 250 GTO, Ford GT40, Citroën CX tot zelfs… jawel, de Toyota Prius! Het interieur is wel weer strak en minimalistisch, waarbij eigenlijk quasi alle kenmerken van de Tesla Model 3 terugkomen. Kijk daarvoor maar naar het centrale display dat, naar wat we vermoeden, alle rij-informatie zal bevatten. Overigens zijn er haast ook geen ‘knopjes’ waar te nemen. Maar de prijs voor het leukste detail gaat ongetwijfeld naar de cognackleurig lederen straps om de portieren te openen….

2023

Het merk dat als slagzin Accelerates Innovation For Humanity heeft, focust puur op het elektrisch rijden en de innovaties daarrond. Met een opgegeven gewicht van net onder de 1.650kg, wat nog vrij licht is voor een EV van 4,18m, zou de spurt van 0-100 moeten kunnen in dik 6 tellen met een opgegeven rijbereik van meer dan 400km. Toegegeven, niet meteen prestaties of een rijbereik om van achterover te vallen, maar zijn looks maken dat meer dan goed. Bovendien komt Alpha nog maar net piepen, en we weten allen hoe snel technologie kan evolueren… Kortom, we kijken met veel spanning uit naar deze retro-EV die in 2023 voor pakweg 35.000 dollar van de band gaat rollen.

MEER LEZEN

Waarom deze elektrische Rolls-Royces lang niet gek zijn

Officieel: Elektrische Fiat 500 Berline (2020)

Retrotest: Honda CRX VTEC (EE8)