Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

680 pk en 900 Nm in een 2,5 ton zware SUV die naar verluidt maar 3,7 l/100 km verbruikt? Qua middelvinger naar Vadertje Staat (en Moeder Natuur?) kan het tellen.

Porsche deed het al voor met de Turbo S E-Hybrid-versie van de Panamera Sport Turismo, maar herhaalt het nu dus voor de SUV’s Cayenne en Cayenne Coupé. Beiden putten hun systeemvermogen van 680 pk uit de ingenieuze interactie van een 550 pk sterke bi-turbo vierliter V8 en een 136 pk sterke elektromotor die geïntegreerd zit in de Tiptronic S-achttrapsautomaat. Het maximale systeemkoppel van 900 Nm is daardoor al beschikbaar vanaf net boven het stationaire toerental.

2019_porsche_cayenne_s_ehybrid_coupe_04

Beide modellen spurten ondanks hun aanzienlijk gewicht van 2.525 kg (nauwelijks 25 kg lichter dan een Rolls-Royce Phantom(!)) in 3,8 seconden naar de honderd en halen een topsnelheid van 295 km/u. In de E-Power-rijmodus kan de elektromotor het voertuig zelfstandig voortbewegen tot een maximumsnelheid van 135 km/u. En dat tot 40 km ver. In alle andere rijmodi (Hybrid Auto, Sport en Sport Plus) wordt de elektromotor dan weer vooral gebruikt voor een extra boost vermogen.

2019_porsche_cayenne_s_ehybrid_coupe_05

De lithium-ionbatterij is geïnstalleerd onder de laadvloer en heeft een capaciteit van 14,1 kWh. De batterij kan in 2,4 uur volledig opgeladen worden met de standaard geïntegreerde 7,2 kW-wisselstroomlader bij gebruik van een 400-voltaansluiting met een zekering van 16 ampère. Het laadproces duurt zes uur aan een gewoon stopcontact met een spanning van 230 volt en 10 ampère.

2019_porsche_cayenne_s_ehybrid_coupe_03

De Cayenne Turbo S E-Hybrid en de Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé worden in België standaard aangeboden met onder meer het elektrische rolstabilisatiesysteem (Porsche Dynamic Chassis Control), adaptieve luchtvering met drie kamers – inclusief Porsche Active Suspension Management, een sperdifferentieel op de achteras (Porsche Torque Vectoring Plus), carbon keramische remmen, 21-duims lichtmetalenvelgen – in combinatie met wielkastverbreders in koetswerkkleur, Power Steering Plus en Sport Chrono. Optioneel kan daar nog onder andere vierwielsturing aan worden toegevoegd.

2019_porsche_cayenne_s_ehybrid_coupe_06

De Cayenne Turbo S E-Hybrid is verkrijgbaar vanaf 177.277 euro, terwijl de Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé minstens 183.448 euro kost. Naast de twee topmodellen omvat het hybridegamma van Porsche nu ook terug de Cayenne E-Hybrid (vanaf 95.191 euro) en Cayenne E-Hybrid Coupé (vanaf 99.547 euro). Die krijgen een systeemvermogen van 462 pk en 700 Nm  koppel en hebben een elektrisch rijbereik tot 43 kilometer.