Joop Donkervoort viert zijn 70ste verjaardag in stijl, met een extra snelle versie van de knotsgekke D8 GTO.
“Adding power makes you faster on straights. Subtracting weight makes you faster everywhere.” Wijze woorden die ooit door een zekere Colin Chapman werden uitgesproken, maar die heden ten dage jammer genoeg steeds meer vervagen in de auto-industrie. Als grote fan van het gelijkgezinde Caterham kocht Joop Donkervoort in 1978 een ‘bouwpakket’ om al snel tot de conclusie te komen dat er niet alleen soms wat onderdelen maar ook andere dingen misten in een auto die nog steeds bekend staat als één van de puurste rijdersauto die we ooit gekend hebben.
Donkervoort startte daarop zijn eigen merk, en de rest is geschiedenis. Het mooiste voorbeeld daarvan is de D8 GTO, die in 2013 het levenslicht zag en dit jaar aan zijn afscheidstournee bezig is. En zoals dat meestal gaat bij afscheidstournees, wordt alles nog een laatste keer op punt gezet en mag het -zoals de slager het zo sappig zegt- “een beetje meer zijn“. Iets wat zich niet alleen vertaalt in een lekker schreeuwerige roze livery, maar ook in de cijfers.
Krachtigste Donkervoort ooit
Samen met de Duitse tuner ABT werd het vermogen van de 2.5l vijfcilinder Audi-motor opgedreven naar een indrukwekkende 429 pk en 420 Nm koppel. “Dat vermogen haal je ook wel in een RS3“, horen we sommigen al denken, maar het verschil is dat de D8 GTO wel dubbel zoveel pk per ton weet neer te zetten dankzij een gewicht van 680 kg. De krachtigste Donkervoort die ooit het levenslicht zag, zal de spurt van 0-100 bovendien kunnen afleggen in een luttele 2.6 seconden.
Aan het einde van het “Kemmel straight” ligt de topsnelheid ook een kleine 10 km/h hoger, goed voor een rondje Spa dat 1,4 seconden sneller verloopt in de knotsgekke JD70 – die nota bene naar aanleiding van de 70e verjaardag van Joop Donkervoort werd ontwikkeld. Althans, als je de auto uitrust met de juiste opties zoals carbon velgen, een lichtgewicht batterijen, een instelbare ophanging en last but not least: een rolkooi. Oh ja, de manuele versnellingsbak kan ook ingeruild worden voor een sequentiële zesbak.
Travelling in style
Maar Donkervoort zou Donkervoort niet zijn als je de auto niet in alle comfort kon gebruiken – voor zover dat uiteraard mogelijk is een sigaar van deze dikte. Denk daarbij aan extra’s zoals airco, verwarmde stoelen in zowat elk mogelijk materiaal dat je je maar kan bedenken, een achteruitrijcamera en bijhorende reistassen. Ook de kleur kan volledig naar eigen smaak worden gekozen. En als je echt wil opvallen, kan je ook voor een simpele clearcoat op het carbon bodywork gaan zoals Tom Boonen dat destijds met zijn exemplaar deed. Al dat moois voor… nét geen 200.000 euro. We beginnen alvast te sparen!
MEER LEZEN:
Joop Donkervoort trakteert zichzelf op de ultieme Seven