Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Terwijl alle Lotus Esprit Turbo bijzonder zijn, zijn sommige net dat tikkeltje extra bijzonder. Zoals UVF464X bijvoorbeeld, die ooit toebehoorde aan Lotus-stichter Colin Chapman. De unieke Esprit staat nu te koop voor een niet onaardige vraagprijs van 100.000 pond. Zowat het dubbele van wat een reguliere exemplaar gaat.

Of de verkoper en opdrachtgever willen meesurfen op de positieve golf die momenteel door Hethel gaat laten we in het midden laten. Feit is wel dat opportuniteiten zoals deze bijzonder zeldzaam zijn. Enerzijds omdat je de Esprit in het rijtje auto’s mag plaatsen van Enzo Ferrari, Ferruccio Lamborghini en Ferdinand Porsche’s persoonlijke vierwielers. Anderzijds omdat het om een bijzonder net en matching numbers exemplaar gaat dat ook nog eens gezegend is met enkele unieke aanpassingen, op vraag van Chapman himself.

1981_lotus_esprit_s3_turbo_colin_chapman_08

1981_lotus_esprit_s3_turbo_colin_chapman_041981_lotus_esprit_s3_turbo_colin_chapman_11

colin chapman

Deze aanpassingen gaan van een verlaagde en aangepaste ophanging over verbeterde remmen en stuurbekrachtiging (uniek voor een Esprit Turbo) en BBS-velgen. Tot een ‘aangepast’ koetswerk voor een verbeterde aerodynamica en minder windgeluid en een in de dakhemel gemonteerde Panasonic RM 610 radio. De aan hooikoorts lijdende Chapman liet ook een pollenfilter installeren en commandeerde een ‘geoptimaliseerde’ versie van de standaard 2,2-liter viercilinder turbo met onder andere droge smering en een vermogen van minimum 220 pk. Goed voor een sprint naar de 100 km/h in +/- 6,0 s en een topsnelheid van 241 km/h.

1981_lotus_esprit_s3_turbo_colin_chapman_02

1981_lotus_esprit_s3_turbo_colin_chapman_011981_lotus_esprit_s3_turbo_colin_chapman_10

Behalve Chapman, die de Esprit tot en met zijn zijn door in 1982 als daily gebruikte, heeft het rood lederen interieur van de zilvergrijze tweezitter nog enkele andere prominenten mogen ontvangen zoals F1-coureur Elio de Angelis. Maar ook eerste minister Margaret Thatcher die tijdens een bezoek aan de regio Norwich mocht meerijden in de deze en andere Lotus.

1981_lotus_esprit_s3_turbo_colin_chapman_06

1981_lotus_esprit_s3_turbo_colin_chapman_071981_lotus_esprit_s3_turbo_colin_chapman_051981_lotus_esprit_s3_turbo_colin_chapman_03

Nu, zo’n 11.000 mijl of 18.000 km en tal van eigenaars later, is chassisnummer SCC082910BHD10970 opnieuw herenigd met zijn originele nummerplaat, net als een heleboel documentatie die de origine en geschiedenis van de auto moeten bevestigen. Volgens de verkoper is de auto in originele en quasi perfecte staat. Met uitzondering van het kunststofvezel koetswerk dat hier en daar eens minder dan optimaal herspoten is geweest. Of dat volstaat voor een flinke premium tegenover andere Esprits Turbo is uiteraard nog maar de vraag. Specialist Mark Donaldson wil naar verluidt immers 100.000 pond voor de Esprit. Zowat het dubbele van reguliere exemplaren.

Een link naar de advertentie vind je via deze link.

MEER LEZEN

Lotus zwaait Elise uit met Classic Heritage Editions

Lotus Evija krijgt state of the art configurator

In het spoor van 007 met een Lotus Esprit Turbo