Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Hoewel de 97e editie van het Brusselse Autosalon, dat loopt van 19 tot 27 januari aanstaande, dit jaar terug in het teken staat van lichte vracht- en vrijetijdsvoertuigen, zullen er op de Heizel toch nog heel wat sportieve nieuwigheden te zien zijn die het hart van de DRIVR sneller doet slaan. Een handig overzicht.

Audi R8 Coupé/Spyder quattro (Facelift) (Belgische Première)

2019_audi_r8_v10_spyder_facelift_16

De ster van de Audi-stand op het Dream Cars-salon is de gefacelifte R8 Coupé en Spyder. De tweede generatie van Audi’s supersporter met middenmotor heeft zijn atmosferische V10 (gelukkig) weten te behouden en blijft daarmee een van de laatste der Mohikanen in een met turbomotoren verzadigde markt. De kans dat zijn opvolger over een gelijkaardige motorisatie zal beschikken is zelfs zo goed als uitgesloten, waardoor het in zekere zin nu of nooit is voor wie in de markt zou zijn voor een toegankelijke en moderne supercar met old skool sensaties. Voor alle nieuwigheden van het faceliftmodel verwijzen we je naar ons eerder artikel.

Audi SQ2 quattro (Belgische Première)

2018-Audi-SQ2

Extra sportieve SUV’s zijn al langer geen heilig huisje meer. Na krachtpatsers als de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, BMW X5/6 M, Range Rover Sport SVR of Lamborghini Urus, sijpelt het genre nu ook door naar kleinere en meer toegankelijke modellen zoals de Cupra Ateca of deze Audi SQ2. De SQ2 krijgt een 2.0 TFSI benzinemotor met een vermogen van 300 pk en 400 Nm koppel, en wordt gekoppeld aan een 7-traps S tronic automaat met dubbele koppeling. Het lage gewicht van de motor (150 kg) draagt volgens Audi bij aan een goede gewichtsverdeling en dito rijdynamiek.

BMW 8 Reeks Cabrio (Europese Première)

2019 bmw 8 reeks cabrio

Na een afwezigheid van bijna 20 (!) jaar heeft BMW opnieuw een 8 Reeks in zijn gamma staan. Het nieuwe model neemt in zekere zin de fakkel over van de wijlen 6 Reeks Coupé & Cabrio, en positioneert zich dan ook een tikkeltje hoger. Vooral qua afmetingen en prijs dan, ook al reflecteert zich dat niet meteen in veel extra (binnen)ruimte. Na de 8 Reeks Coupé volgt nu dus ook de open Cabrio die er precies zo uitziet als je denken zou. De boulevardcruiser is beschikbaar met zowel een potente diesel als benzinemotor. Al past uiteraard enkel die laatste bij het opzet van BMW’s vlaggenschip.

BMW Z4 Roadster (Belgische Première)

2018_bmw_z4_20i_30i_sdrive

Het open broertje/zusje van Toyota’s plat geplaagde Supra (die in ieder geval niet publiekelijk op de Toyota-stand zal staan), breekt in heel wat opzichten met BMW’s van weleer. Kijk daarvoor bijvoorbeeld maar naar zijn naar achteren getrokken koplampen. Toch keert de derde generatie van de Roadster ook terug naar de canvas kap van de eerste generatie. Niet alleen goed voor het gewicht en het zwaartepunt maar ook de looks van zijn derrière. De nieuwe Z4 is wel weer flink gegroeid in alle richtingen is daarmee niet langer de compacte roadster van weleer. Je ontdekt hem op de BMW-stand in paleis 7.

Jaguar F-Pace SVR (Belgische Première)

Jagar F-Pace SVR

Behalve onderstaande F-Type heeft Jaguar ook nog een Belgische Première in de vorm van de F-Pace SVR. Net als bij de F-Type SVR huist voorin de vertrouwde en gesuperchargede 5.0-liter V8 die zijn vermogen van 550 pk naar alle vier de wielen de stuurt. Goed voor een sprint naar de honderd in 4,3 s en een topsnelheid van 283 km/h. Hopeloos politiek incorrect maar daardoor minstens zo leuk. Meer info via deze link.

Jaguar F-Type Chequered Flag Special Edition (Wereldpremière)

2018_jaguar_ftype_chequered_flag_limited_edition_01

De Jaguar F-Type is intussen in de herfst van zijn carrière waardoor Jaguar het potje met gelimiteerde en speciale edities nog wat verder heeft opengetrokken. Deze ‘Chequered Flag’ is zelfs één van de zes wereldpremières op het Salon, maar is in sé vooral een extra goed uitgerust model dat een heleboel (al dan niet) interessante opties bundelt voor een interessantere prijs. Meer en details en info over de F-Type Chequered Flag via deze link.

Mercedes-AMG GT63 S 4-Door (Belgische Première)

Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ 4-Door

Verwarring alom in het Mercedes-AMG-gamma. Het verschil tussen de vierdeurs CLS en deze AMG-GT 4-door Coupé is enerzijds substantieel groot, maar anderzijds ook lastig te begrijpen. Zeker visueel. En nu ook de 4-door Coupé er in AMG 43 editie komt is het al helemaal lastig om de bomen door het bos te zien. De GT 43 4-door Coupé krijgt immers dezelfde 3.0-liter zes-in-lijn met milde hybridetechnologie als de CLS 450 (en S 450). En zeggen dat er ook nog een GT 53 4-door Coupé en GT 63 4-door Coupé in de brochures staat.

Porsche 911 Carrera (4)S (992) (Europese Première)

2019_porsche_911_carrera_(4)s_992_05

Ook bij ons wordt halsreikend uitgekeken naar de achtste generatie van de 911. Deze gaat door het leven als ‘992’ maar wekt, ondanks zijn compleet voorspelbare looks, toch de nodige controverse op. Vooral dan vanwege de toegenomen afmetingen. Zo is er niet langer sprake van een ‘smal’ en ‘breed’ model, maar krijgen alle versies het (extra) brede koetswerk. En ook in het interieur vinden we enkele controversiële nieuwigheden zoals een PDK-pook die nu een hendeltje is en schermen in plaats van traditionele tellers naast de centrale, analoge toerenteller. Meer info via deze link.

Renault Mégane RS Trophy (Belgische Première)

2018 Renault Megane RS Trophy

De nieuwe Renault Mégane RS staat nog maar goed en wel in de Belgische showrooms of er staat naast het reguliere model en de Cup-versie ook al een nog sportievere Trophy-variant klaar. Of Renault daarmee de kritiek op de standaardmodellen vroegtijdig wil counteren laten we in het midden. Maar de ingrediënten lezen alvast als spek naar onze DRIVR-bek. Enerzijds door een bescheiden pk en Nm-boost, maar anderzijds door de vele technische ingrepen die van deze RS een nog scherper en puurder model moeten maken. Welke dat juist zijn lees via deze link.

Vanderhall Motor Works Venice (Belgische Première)

2019 Vanderhall Motor Works Venice

Wie zich een ticketje voor het nevensalon ‘Dream Cars’ aanschaft zal er niet alleen vertrouwde bolides van Aston Martin, Ferrari, Lamborghini, McLaren of Rolls-Royce treffen, maar ook deze Vanderhall Venice. De driewieler is in de Verenigde Staten al langer verkrijgbaar, maar maakt nu dus ook de sprong naar het Oude Continent. De Venice wordt aangedreven door een 180 pk sterke 1,4-liter turbo viercilinder die zijn vermogen via een 6-trapsautomaat naar het achterwiel de voorwielen stuurt. Goed voor een sprint naar de honderd in iets meer dan 4,5 s en een topsnelheid van 225 km/h.

Andere hoogtepunten:

Aston Martin DBS Superleggera

Audi E-tron quattro

Bentley Continental GTC

BMW 3 Reeks (G20)

BMW X2 M35i

Cupra Ateca

Hyundai i30 N Fastback

Maserati Ghibli Ribelle

Mazda 3 (MY 2019)

Mazda MX-5 2.0 184 pk

Mercedes-AMG A35 4MATIC

Lexus RC Coupé Facelift

Porsche Macan Facelift

Toyota Yaris GR Sport

Praktische links:

Plan van alle exposanten

Openingsuren

Info en tickets

Meer info op: Autosalon.be